رفتن به محتوای اصلی

دانشکده علوم انسانی

معرفی گرایش های دانشکده

مدیریت صنعتی

رشته مدیریت صنعتی از جمله دوره­هاي زیر مجموعه رشته مدیریت است که که در قالب آن سعی می­شود مهارت لازم براي به کارگیري فنون کمی و ریاضی براي حل مسائل اداره کسب وکار و اجراي فرآیند تولید از مرحله طراحی محصول، توسعه کیفیت، تجاري سازي محصول و نهایتا عرضه آن به بازار در دانشجو ایجاد شود. فارغ التحصیلان این رشته قادر خواهند بود در بخش­های مدیریت تولید، اداره حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا به­کار، مدیریت و کنترل پروژه مشغول شوند و همچنین به حل مسائل مدیریتی در قالبهای پروژه­های کمی و تصمیم­گیری در سازمان­های مختلف خصوصی و دولتی بپردازند. دانشجویان رشته مدیریت صنعتی ، چنانچه علاوه بر آشنایی با مسائل نظری دانش مدیریت صنعتی، با زمینه ­های نوین مدیریت صنعتی و جایگاه آن در عرصه عمل آشنا باشند قادرخواهند برای انطباق با نیازهای بازار کار پیشرو خواهند بود.

یکی از مسائل اصلی در مدیریت بنگاه­هاي اقتصادي به عنوان یکی از اصلی­ترین محورهاي الگوي ایرانی- اسلامی توسعه نواقصی است که در مهارت و نگرش مدیران و کارشناسان حاکم است. مدیران و کارشناسان رشته­هاي مدیریت صنعتی نیز سعی در بکارگیری نگرش­هاي نرم مدیریتی همراه با تکنیک­های کمی و سخت را در فرآیند توسعه جامعه دارند. لذا، حضور دانش آموختگان مدیریت صنعتی منجر به کاهش شکاف حاکم بر اهرم کردن سرمایه فکري در فرآیند توسعه خواهد شد.

رشته علوم ورزشی

حركت و جنبش از وي‍‍ژگي هاي حيات انسان و ريشه اي در سرشت او و عاملي براي رشد و سلامت و نشاط اوست. انسان نيازمند حركت و ناگزير ازحركت است، منع انسان از حركت نه تنها موجب توقف رشد بلكه سبب افسردگي، بروز رفتارهای ناهنجار و از دست رفتن شور و نشاط زندگي مي گردد. از این رو تربيت بدني و ورزش جزء لاينفك تعليم و تربيت و وسيله اي براي رسيدن به سلامت روحي نسل جوان است. به اين ترتيب مي توان گفت كه تربيت بدني و ورزش يكي از پايه هاي اصلي تعليم و تربيت هر جامعه بوده كه به عنوان يك روش تربيتي در جهت متعادل ساختن و تكامل يافتن ابعاد وجودي انسان در زندگي او مطرح است و امروزه دانش تربيت بدني و علوم ورزشي، درنظام آموزش و پرورش جهان، جايگاهي بس ارزشمند و پر اهميت يافته است.

هدف از تاسیس رشته علوم ورزشی تربیت افرادی کارآمد است که با نوآوری در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی، برنامه ریزی و اجرا، راهنمایی و نظارت در پیشرفت و گسترش مرزهای دانش در رشته علوم ورزشی گام های موثری بردارند. این رشته با تندرستی و سلامت جامعه پیوند یافته و اثر و نقش آن در سلامت جسمی و روانی افراد جامعه غیر قابل انکار است. لذا، تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص در این رشته ضروری است.  در ذیل به برخی از توانایی های فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی و ضرورت ایجاد رشته در جامعه امروزی اشاره شده است:

- فارغ التحصیلان رشته های علوم ورزشی می توانند در زمینه استعداد یابی در رشته های مختلف ورزشی که در ورزش امروزی یک ضرورت است، فعال باشند و زمینه های پیشرفت ورزش قهرمانی در کشور را فراهم نمایند.

- آموزش درس تربيت بدني در مدارس و ايجاد نگرش مثبت نسبت به ارزش هاي تربيت بدني و تاثير آن بر پرورش ابعاد شناختي و عاطفي دانش آموزان.

- یکی از اهداف رشته علوم ورزشی که امروزه نیز نیاز به آن به شدت احساس می شود، تمرین با افراد خاص مانند: معلولین و جانبازان، سالمندان، کودکان خاص (بیش فعال، اوتیسم و .) و باز توانی پس از آسیب های ورزشی و برنامه های حرکات اصلاحی در مراکز درمانی است.

علاوه بر این ها راهنمایی و برنامه ریزی تمرینات برای حفظ سلامت عمومی و تحقیق و پژوهش در شاخه های مختلف ورزشی و ... از توانایی های فارغ التحصیلان رشته علوم ورزشی به حساب می آید.

 

امروزه ضرورت و اهمیت آموزش زبان انگلیسی بر کسی پوشیده نیست. استفاده از منابع علمی اصیل، بکارگیری فناوریهای نوین، حضور در عرصه بین الملل و برقراری و تحکیم ارتباطات بین المللی سازنده با سایر ملل و... ، تنها چند نمونه از موارد کاربرد زبان انگلیسی در دنیای امروز است. بدیهی است که آموزش صحیح این زبان نیز به همان نسبت اهمیت دارد. ضرورت دارد فراگیران با آخرین نظریه ها و روشهای علمی آموزش زبان و مدیریت کلاس، تهیه و تدوین مطالب درسی و آزمونسازی زبان آشنا شوند و همین طور، با منابع و محتوای آموزشی برخط و نحوه بهره گیری از آنها نیز آشنا شوند. لذا دانشجویان این رشته مبانی نظری و عملی آموزش زبان، تهیه و تدوین مطالب درسی، آزمونسازی، مدیریت کلاس درس و استفاده از فنآوری های جدید جهت آموزش کارآمد زبان انگلیسی را فرا می گیرند.

رشته آموزش زبان انگلیسی یکی از ۳ گرایش زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی (آموزش زبان انگلیسی، ادبیات انگلیسی، و مترجمی زبان انگلیسی)  می باشد. گرایش آموزش زبان انگلیسی به شیوه تدریس و آموزش زبان انگلیسی برای رده های مختلف سنی با روش های اثربخش و خلاق می پردازد.

 این رشته به بررسی و تحقیق در مورد مسایل مربوط به یادگیری زبان می‌پردازد. مشکلات و موانع یادگیری زبان را بررسی کرده و راه حل‌ هایی را نیز ارائه می‌دهد. رشته آموزش رشته ‌ای است که در واقع از چندین رشته دیگر حاصل شده است و مفاهیم و مبانی آن‌ ها را مورد استفاده قرار می‌دهد. مفاهیم رشته‌ هایی از قبیل جامعه شناسی و روانشناسی با محوریت آموزش زبان، در این رشته مطرح می‌شوند. مسایل دیگری از قبیل دوزبانگی، تحلیل گفتمان، آموزش یادگیری زبان دوم، سیاست ‌ها و برنامه‌ریزی‌ های زبانی نیز در حوزه این رشته قرار می‌گیرد.

هدف دوره کارشناسی آموزش زبان انگلیسی تربیت مدرسانی است که با برخورداری از دانش نظری و مهارت های عملی مربوط به آموزش، در دوره چهارساله توانایی و تسلط در تدریس زبان انگلیسی را کسب نموده و ضمن دارا بودن نگرش مثبت نسبت به کار خود به نحو مطلوب از عهده آموزش زبان انگلیسی برآیند و زبان آموزان را به فراگیری این زبان علاقه مند سازند.

فارغ التحصیلان آموزش زبان انگلیسی می توانند در زمینه هایی همچون ترجمه ، فعالیت در وزارتخانه ها و تورهای گردشگری به عنوان مترجم و … حضور داشته باشند اما همانطور که گفته شد ، عمده تمرکز این گرایش از زبان مربوط به تدریس می باشد. تدریس در آموزشگاه ، مدارس ، دانشگاه و همچنین تاسیس یک آموزشگاه زبان از جمله موقعیت های شغلی این رشته می باشد.

رشته حقوق یکی از محبوب ترین و پر طرفدارترین رشته‌های گروه علوم انسانی است که هر ساله بخش زیادی از اشخاص را به سمت خود سوق داده تا به امید تبدیل شدن به حقوقدان و ورود به بازار کار گسترده این رشته، در آزمون‌های حقوقی شرکت نمایند. از سوی دیگر، کاربرد مباحث حقوقی در زندگی روزمره مردم جامعه تمایل ورود به این رشته تحصیلی را دو چندان نموده است. دوره کارشناسی رشته حقوق یکی از دوره های آموزشی در نظام آموزش عالی است که هدف آن علاوه بر ارتقاء دانش حقوقی، آموزش رشته حقوق مبتنی بر فقه اسلامی، فرهنگ و عرف اسلامی - ایرانی و مسائل حقوقی جدید می‌باشد و برای رفع نیازمندی های قضایی، وکالت دعاوی، مشاوره و کارشناسی حقوقی در قوه قضائیه، وزارتخانه‌ها و دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در جهت کمك به احقاق حقوق اشخاص در سطح داخلی و بین المللی افرادی را تربیت می‌کند.
رشته حقوق در سطح تخصصی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در گرایش‌های مختلف حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق عمومی و حقوق بین‌الملل و غیره وجود دارد که ابعاد گسترده نظری و عملی گرایش های حقوقی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

رشته روانشناسی
روان شناسی به عنوان یکی از محبوب ترین رشته های علوم انسانی، به دنبال مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی است. به زبان ساده روانشناسی علم مطالعه حافظه، یادگیری، سبک زندگی، اختلالات روانشناختی، خودشکوفایی، مهارت های زندگی و هر آن چیزی است که موجب بهزیستی انسان ها می شود. این رشته به صورت علمی در سال 1879 توسط ویلهلم وونت در دانشگاه لایپزیگ آلمان پایه گذاری شد.
 دامنه خدمات روان شناسی در جامعه بسیار گسترده است و گستره ای از مشاوره پیش از ازدواج و آموزش مهارت های زندگی و سبک زندگی تا حل تعارضات خانوادگی و پیشگیری، آسیب شناسی و درمان اختلالات روانشناختی را شامل می شود. همچنین تمامی افراد جامعه از کودک تا سالمندان را شامل می شود، بنابراین اکثر افراد جامعه برای بهزیستی و حل چالش های پیش رو در زمینه های مختلف نیازمند دریافت خدمات روان شناختی هستند. با توجه به تغییرات اجتماعی و پیچیدگی های رو به افزایش در زندگی امروز، توجه به سلامت روانشناختی و نقش روانشناسی در حوزه سلامت در حال افزایش است.
گستردگی حوزه فعالیت علم روانشناسی باعث شده که گرایش های مختلفی در آن شکل بگیرد و این امکان را به دانشجویان این رشته بدهد که با توجه به علایق خود در یکی از این گرایشها فعالیت داشته باشند و در مقاطع بالاتر به انتخاب خود در یکی از آنها ادامه تحصیل بدهند.
از جمله گرایش های رشته روانشناسی می توان به روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی بالینی خانواده، روانشناسی بالینی سلامت، روانشناسی شناختی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه، روانشناسی تربیتی، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی صنعتی و سازمانی، روان سنجی و روانشناسی اسلامی اشاره کرد.
در این رشته فرصت‌های شغلی متعددی وجود دارد که می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
•    مراکز مشاوره به عنوان درمانگر
•    مراکز دولتی مانند بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت، دادگاهها و ...
•    آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه
•    مهد کودک به عنوان مربی مهد
•    مراکز و کلینیک های درمان اعتیاد
•    مراکز نگهداری سالمندان
•    کارخانه‌ها و کارگاه های تولیدی
•    بیمارستان ها
•    محیط های دانشگاهی به عنوان مدرس و پژوهشگر
روانشناسان چه در حوزه حفظ و ارتقای سلامت و کمک به رشد و پیشرفت افراد فعالیت داشته باشند و چه در زمینه شناسایی و درمان اختلالات روانشناختی، نیازمند تعامل پیوسته و مثبت با آنها هستند. در این راستا از جمله ویژگی های افرادی که این رشته را انتخاب می کنند می توان به داشتن ثبات شخصتی و هیجانی، داشتن مهارت های ارتباطی، خوش برخورد و اجتماعی بودن، و برخورداری از مهربانی، صبر، خوش بینی و نوع دوستی اشاره کرد.